Apakah Pengiraan Nilai Seumur Hidup?

Pengiraan Nilai Seumur Hidup adalah proses di mana perniagaan mengukur nilai pelanggan kepada perniagaan melalui jangka hayat penuh pelanggan. Nilai Sepanjang Hayat Pelanggan atau LTV adalah salah satu metrik yang digunakan untuk mengukur pertumbuhan syarikat.

Pengiraan Nilai Seumur Hidup

Dengan membandingkan LTV syarikat dengan kos pemerolehan pelanggan, ia dapat mengira nilai pelanggan dengan perniagaan sepanjang jangka masa mereka dikaitkan dengan mereka. LTV membantu syarikat memperoleh dan mengekalkan pelanggan yang sangat berharga.

Apakah Nilai Seumur Hidup Pelanggan (LTV)?

Nilai seumur hidup pelanggan (LTV), juga dikenal sebagai nilai seumur hidup, adalah jumlah pendapatan Hasil Penjualan Hasil penjualan adalah pendapatan yang diterima oleh syarikat dari penjualan barang atau penyediaan perkhidmatannya. Dalam perakaunan, istilah "penjualan" dan "hasil" boleh, dan sering digunakan, secara bergantian, bermaksud perkara yang sama. Pendapatan tidak semestinya bermaksud wang tunai yang diterima. syarikat menjangkakan akan memperoleh sepanjang hubungan mereka dengan pelanggan tunggal. Pengiraan nilai seumur hidup pelanggan merangkumi kos perolehan pelanggan, perbelanjaan mengurus Perbelanjaan Perbelanjaan adalah sejenis perbelanjaan yang mengalir melalui penyata pendapatan dan ditolak dari pendapatan untuk mencapai pendapatan bersih. Oleh kerana prinsip akruan dalam perakaunan, perbelanjaan diiktiraf semasa ia berlaku, tidak semestinya ketika mereka dibayar. ,dan kos untuk menghasilkan barang atau perkhidmatan yang dikeluarkan oleh syarikat. Banyak syarikat cenderung mengabaikan metrik LTV tetapi nilai jangka hayat pelanggan sangat penting bagi pertumbuhan syarikat.

Pengiraan nilai seumur hidup diberikan sebagai:

Nilai Seumur Hidup - Formula

LTV - Formula

Bagaimana Mengira LTV Syarikat?

  • Nilai pembelian purata - Ia dikira dengan membahagikan jumlah pendapatan syarikat dalam jangka masa dengan jumlah pembelian yang dilakukan oleh pelanggannya dalam jangka masa yang sama.
  • Kadar kekerapan pembelian purata - Ia dikira dengan jumlah pembelian yang dibuat dalam jangka masa tertentu oleh setiap pelanggan yang melakukan pembelian tersebut pada waktu tersebut.
  • Nilai pelanggan - Dikira dengan mengalikan nilai purata pembelian dengan berapa kali pembelian dibuat.
  • Purata jangka hayat pelanggan - Ini adalah jumlah tahun rata-rata pelanggan terus membeli barang dan perkhidmatan syarikat.
  • Pengiraan nilai seumur hidup - LTV dikira dengan mengalikan nilai pelanggan dengan perniagaan dengan jangka hayat purata mereka. Ini membantu syarikat mengenal pasti berapa banyak pendapatan yang dapat mereka harapkan dari pelanggan sepanjang hubungan mereka dengan syarikat.

Contoh Berangka

Jualan purata di sebuah kedai pakaian adalah $ 80 dan, rata-rata, seorang pelanggan berbelanja empat kali setiap dua tahun. Nilai seumur hidup dikira sebagai LTV = $ 80 x 4 x 2 = $ 640 .

Selanjutnya, margin keuntungan di kedai pakaian adalah 20%, oleh itu CLV adalah seperti berikut: CLV = $ 80 x 4 x 2 x 20% = $ 128 .

Angka nilai seumur hidup dapat membantu perniagaan menganggarkan aliran tunai masa depan dan jumlah pelanggan yang perlu mereka perolehi untuk mencapai keuntungan.

Faktor Apa yang Menyumbang kepada Nilai Seumur Hidup?

Nilai seumur hidup perniagaan bergantung pada seberapa popular jenama di kalangan pelanggan. Sebagai contoh, jika pelanggan tidak memiliki kesetiaan terhadap jenama dan tidak menghadapi kos pertukaran ketika membeli produk syarikat yang bersaing, itu boleh mengakibatkan kesan negatif terhadap nilai seumur hidup syarikat. Berikut adalah faktor-faktor yang mempengaruhi LTV syarikat:

1. Kadar pusingan

Kadar perubahan menerangkan seberapa kerap pelanggan berhenti berbelanja di perniagaan yang pernah menjadi pelanggan setia. Harga boleh berbeza dari perniagaan ke perniagaan dan bergantung pada kelebihan daya saing syarikat dan kemampuan mereka untuk membuat pelanggan berminat dengan produk mereka. Biasanya, perniagaan kecil dan syarikat permulaan cenderung menghadapi kadar pertukaran yang tinggi.

2. Kesetiaan jenama

Ini mengukur seberapa setia pelanggan terhadap jenama dan yang terus membeli barang dan perkhidmatan mereka. Membangun kesetiaan jenama dapat membantu mengekalkan pelanggan dan mengurangkan kadar pertukaran. Syarikat yang mempunyai banyak pelanggan setia akan menghasilkan nilai seumur hidup yang tinggi.

Bagaimana Meningkatkan LTV?

Terdapat banyak taktik yang dapat dilaksanakan oleh perniagaan untuk meningkatkan kecekapan dan meningkatkan kadar pengekalan pelanggan, sehingga meningkatkan LTV mereka:

1. Komunikasi yang baik

Komunikasi komunikasi terbuka Mampu berkomunikasi dengan berkesan adalah salah satu kemahiran hidup yang paling penting untuk dipelajari. Komunikasi didefinisikan sebagai memindahkan maklumat untuk menghasilkan pemahaman yang lebih besar. Ia dapat dilakukan secara lisan (melalui pertukaran lisan), melalui media bertulis (buku, laman web, dan majalah), secara visual (menggunakan grafik, carta, dan peta) atau secara lisan antara perniagaan dan pelanggan dapat membantu pelanggan berhubungan dengan jenama lebih baik. Penting bagi syarikat untuk mendengar maklum balas daripada pelanggan mereka kerana dapat membantu mereka meningkat dan berkembang. Komunikasi yang berkesan dapat mengurangkan kadar churn juga.

2. Melayan semula pelanggan

Cara yang berkesan untuk meningkatkan LTV adalah dengan berhubungan dengan pelanggan yang sebelumnya membeli barang dan perkhidmatan dari syarikat. Ia sangat berguna untuk syarikat dengan jangka hayat yang panjang, dan dapat membantu meningkatkan pengiktirafan jenama.

3. Meningkatkan kesetiaan jenama

Nilai seumur hidup syarikat dapat membantu unjuran pertumbuhan masa depan dan meningkatkan keuntungan. LTV dapat ditingkatkan dengan menerapkan strategi untuk meningkatkan kesetiaan jenama.

Bacaan Berkaitan

Finance adalah penyedia rasmi Pensijilan Pemodelan dan Penilaian Kewangan (FMVA) ™ Sertifikasi FMVA® Sertai 350,600+ pelajar yang bekerja untuk syarikat seperti program pensijilan Amazon, JP Morgan, dan Ferrari, yang direka untuk mengubah sesiapa sahaja menjadi penganalisis kewangan bertaraf dunia.

Untuk terus belajar dan mengembangkan pengetahuan anda mengenai analisis kewangan, kami sangat mengesyorkan sumber tambahan di bawah:

  • Kos Barang Dihasilkan (COGM) Kos Barang Dihasilkan (COGM) Kos Barang Dikilangkan, juga dikenali sebagai COGM, adalah istilah yang digunakan dalam perakaunan pengurusan yang merujuk kepada jadual atau pernyataan yang menunjukkan jumlah kos pengeluaran bagi syarikat semasa jangka masa tertentu.
  • Analisis Keuntungan Pelanggan Analisis Keuntungan Pelanggan Analisis Keuntungan Pelanggan adalah alat dari perakaunan pengurusan yang mengalihkan fokus dari keuntungan lini produk kepada keuntungan pelanggan individu. Analisis Keuntungan Pelanggan adalah kaedah untuk melihat pelbagai aktiviti dan perbelanjaan yang dikeluarkan dalam melayani pelanggan tertentu. Formula, contoh, panduan
  • Jenis Pelanggan Jenis Pelanggan Pelanggan memainkan peranan penting dalam perniagaan apa pun. Dengan lebih memahami pelbagai jenis pelanggan, perniagaan dapat dilengkapi dengan lebih baik untuk dikembangkan
  • Walmart Pemasaran Campuran Walmart Pemasaran Campuran Walmart adalah pusat perniagaan, dan salah satu kelebihan utamanya ialah gabungan pemasarannya. Bertahan di pasaran runcit memerlukan lebih daripada sekadar keberuntungan

Disyorkan

Adakah Crackstreams telah ditutup?
2022
Adakah pusat arahan MC selamat?
2022
Adakah Taliesin meninggalkan peranan kritikal?
2022