Apakah Nisbah LTV / CAC?

LTV bermaksud "nilai seumur hidup" per pelanggan dan CAC bermaksud "kos pemerolehan pelanggan". Nisbah LTV / CAC membandingkan nilai pelanggan sepanjang hayatnya, berbanding dengan kos memperolehnya.

Metrik eCommerce ini membandingkan nilai pelanggan baru sepanjang hayatnya berbanding dengan kos memperoleh pelanggan tersebut.

Sekiranya nisbah LTV / CAC kurang dari 1.0 syarikat menghancurkan nilai, jika nisbah lebih besar dari 1.0 mungkin akan menghasilkan nilai, tetapi diperlukan lebih banyak analisis. Secara umum, nisbah lebih besar daripada 3.0 dianggap "baik" tetapi tidak semestinya demikian.

carta nisbah LTV / CACCarta: Kursus pemodelan kewangan eCommerce kewangan.

Apakah formula nisbah LTV / CAC?

Berikut adalah formula kos seumur hidup bagi pelanggan yang memperoleh:

[(pendapatan per pelanggan - perbelanjaan langsung per pelanggan) / (1 - kadar pengekalan pelanggan)] /

(# pelanggan memperoleh / perbelanjaan pemasaran langsung)

Contoh pengiraan

Sebuah syarikat eCommerce membelanjakan $ 10,000 untuk kempen Google AdWords dan memperoleh 1,000 pelanggan baru. Pendapatan purata bagi setiap pelanggan adalah $ 50 dan kos langsung untuk mengisi setiap pesanan adalah $ 30. Syarikat mengekalkan 75% pelanggannya setiap tahun.

Margin sumbangan pelanggan = $ 50 - $ 30 = $ 20

LTV = $ 20 / (1 - 75%) = $ 80

CAC = $ 10,000 / 1,000 = $ 10

Nisbah LTV / CAC = $ 80 / $ 10 = 8.0x

Dalam kes ini, nisbahnya cukup tinggi dan syarikat memperoleh pelanggan dengan menguntungkan, dengan anggapan tidak ada sejumlah besar kos tetap dalam perniagaan.

Muat turun Templat Percuma

Masukkan nama dan e-mel anda dalam borang di bawah dan muat turun templat percuma sekarang!

Cabaran dengan nisbah LTV / CAC

Margin sumbangan tidak semestinya menunjukkan kebaikan ekonomi. Syarikat mungkin mempunyai kos tetap yang besar yang perlu diambil kira.

Kadar pengekalan (atau kadar pusing) berubah mengikut masa dan tidak tetap.

Kos pemerolehan pelanggan juga berubah mengikut masa dan tidak tetap.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai CAC dan LTV, lihat kursus dalam talian kami mengenai Pemodelan Kewangan eCommerce. Kursus ini akan menentukan siapa anda langkah demi langkah bagaimana memodelkan ekonomi kempen pemasaran untuk perniagaan eCommerce.

Lebih banyak pembelajaran

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai jenis pulangan pelaburan yang lain, anda mungkin ingin melihatnya:

  • ROAS Belanja Iklan (Return on Ad Spend) ROAS (Return on Ad Spend) adalah metrik eCommerce penting. ROAS mengukur pendapatan yang dihasilkan setiap dolar pemasaran yang dibelanjakan. Ini adalah metrik keuntungan yang serupa dan alternatif untuk ROI, atau "Return on Investment". ROAS biasanya digunakan dalam perniagaan eCommerce untuk menilai keberkesanan kempen pemasaran.
  • Pulangan Aset Pulangan Aset & Formula ROA Formula ROA. Return on Assets (ROA) adalah jenis metrik pulangan pelaburan (ROI) yang mengukur keuntungan perniagaan berhubung dengan jumlah asetnya. Nisbah ini menunjukkan seberapa baik prestasi syarikat dengan membandingkan keuntungan (pendapatan bersih) yang dihasilkannya dengan modal yang dilaburkannya dalam aset.
  • Return on Equity Return on Equity (ROE) Return on Equity (ROE) adalah ukuran keuntungan syarikat yang mengambil pulangan tahunan syarikat (pendapatan bersih) dibahagi dengan nilai keseluruhan ekuiti pemegang sahamnya (iaitu 12%). ROE menggabungkan penyata pendapatan dan kunci kira-kira kerana pendapatan atau keuntungan bersih dibandingkan dengan ekuiti pemegang saham.
  • Margin Untung Margin Untung Bersih Margin Untung Bersih (juga dikenali sebagai "Margin Untung" atau "Nisbah Margin Untung Bersih") adalah nisbah kewangan yang digunakan untuk mengira peratusan keuntungan yang dihasilkan syarikat daripada jumlah pendapatannya. Ini mengukur jumlah keuntungan bersih yang diperoleh syarikat per dolar hasil yang diperoleh.
  • Contribution Margin Contribution Margin Sumbangan adalah hasil penjualan perniagaan ditolak kos berubah. Margin sumbangan yang dihasilkan dapat digunakan untuk menampung kos tetapnya (seperti sewa), dan setelah dilindungi, setiap kelebihan dianggap sebagai pendapatan.
  • Apa itu Pemodelan Kewangan Apa itu Pemodelan Kewangan Pemodelan kewangan dilakukan di Excel untuk meramalkan prestasi kewangan syarikat. Gambaran keseluruhan mengenai apa itu model kewangan, bagaimana & mengapa membina model.
  • Pemodelan Kewangan untuk Dummies Pemodelan Kewangan untuk Pemula Pemodelan kewangan untuk pemula adalah panduan pengenalan kami untuk pemodelan kewangan - kami merangkumi bagaimana membina model, formula Excel, amalan terbaik, dan banyak lagi.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kerjaya kewangan, periksa Peta Kerjaya interaktif Kewangan .

Disyorkan

Adakah Crackstreams telah ditutup?
2022
Adakah pusat arahan MC selamat?
2022
Adakah Taliesin meninggalkan peranan kritikal?
2022