Apa itu Permulaan Penilaian?

Seperti mana-mana industri, syarikat internet mempunyai metrik penilaian permulaan yang unik bahawa penganalisis Panduan Analis Trifecta® Panduan utama bagaimana menjadi penganalisis kewangan bertaraf dunia. Adakah anda ingin menjadi penganalisis kewangan bertaraf dunia? Adakah anda ingin mengikuti amalan terbaik di industri dan menonjol dari orang ramai? Proses kami, yang disebut The Analyst Trifecta® terdiri daripada analitik, persembahan & kemahiran insaniah untuk menghargai syarikat. Dalam panduan ini, kami akan merangkumi metrik penilaian e-dagang yang paling penting Kaedah Penilaian Semasa menilai syarikat sebagai usaha berterusan, terdapat tiga kaedah penilaian utama yang digunakan: analisis DCF, syarikat yang setanding, dan transaksi sebelumnya. Kaedah penilaian ini digunakan dalam perbankan pelaburan, penyelidikan ekuiti, ekuiti swasta, pembangunan korporat, penggabungan & pengambilalihan,pembelian berfaedah dan kewangan yang harus anda ketahui.

papan pemuka metrik penilaian permulaan

Muat turun Templat Model Kewangan Permulaan ini dari Finance Marketplace.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana membangun model kewangan untuk menghargai syarikat e-dagang, sila lihat kursus pemodelan kewangan e-dagang kami. Dalam kursus ini, kami membina model untuk syarikat internet bersama-sama dari awal, termasuk semua formula, fungsi, dan output.

Untuk apa metrik ini boleh digunakan?

  • Untuk menghargai syarikat e-dagang
  • Untuk menghargai perniagaan internet
  • Untuk menghargai Perisian sebagai syarikat Perkhidmatan (SaaS)
  • Untuk menilai laman web

Apa metrik penilaian e-dagang utama untuk perniagaan internet?

Bermula di bahagian atas corong penjualan dan turun ke bawah, di bawah ini kami akan menggariskan setiap metrik penilaian permulaan yang paling penting secara terperinci.

# 1 Pelawat Unik Bulanan

Formula: Jumlah semua lawatan dari semua saluran di laman web dalam jangka masa sebulan

Pelawat Unik Bulanan adalah di mana semuanya bermula dengan perniagaan internet. Ini adalah bagaimana syarikat mengukur jangkauan mereka, pada tahap yang paling luas. Mempunyai jumlah pengunjung bulanan unik yang tinggi tidak semestinya laman web menghasilkan banyak wang, tetapi ini merupakan petunjuk yang jelas tentang seberapa besar penonton mereka dan berapa banyak yang berpotensi mereka peroleh.

Untuk membantu menentukurkan rasa anda, berikut adalah beberapa anggaran lawatan bulanan ke beberapa laman web, berdasarkan data dari SimilarWeb (2017).

  • Amazon - 2.400 juta pelawat setiap bulan
  • Flipkart - 108 juta pelawat setiap bulan
  • Blue Nile - 1.8 juta pelawat setiap bulan

# 2 Kadar Penukaran Pelanggan

Formula: Jumlah pendaftaran sebulan / pelawat unik bulanan setiap bulan

Setelah pelawat berada di laman web anda, tugas seterusnya adalah mengubahnya menjadi pelanggan. Ini tidak bermakna mereka membayar untuk produk atau perkhidmatan anda (iaitu Facebook) tetapi ini bermaksud mereka mengambil tindakan untuk menjadi ahli atau mendaftar sesuatu dengan memberikan maklumat peribadi.

Syarikat yang berbeza mengukur penukaran dengan cara yang berbeza. Bagi sesetengah orang, mungkin membuat pesanan, dan yang lain mungkin berarti mendaftar ke buletin atau hanya mengklik pautan.

Kadar Penukaran Pelanggan dinyatakan sebagai peratusan, iaitu 3.2%

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai penilaian internet, lihat kursus pemodelan kewangan internet kami.

# 3 Tahap Lantunan

Formula: Bilangan pelawat yang mengklik butang kembali atau menutup penyemak imbas mereka / Bilangan pelawat laman web

Satu lagi metrik penilaian e-dagang yang penting. Kadar pantulan mengukur peratusan pengunjung ke laman web yang keluar tanpa mengambil tindakan selanjutnya. Contohnya, mereka pergi ke laman utama anda dan kemudian tekan kembali butang "kembali" atau tutup penyemak imbas tanpa mengambil tindakan di laman web anda.

Sebagai contoh, kadar pantulan purata boleh berada di antara 20% (rendah) hingga 80% (tinggi).

# 4 Nilai Pesanan Purata (AOV)

Formula: Jumlah pendapatan dari pesanan / Jumlah pesanan yang dibuat dalam jangka masa

Setelah laman web mempunyai pelanggan membuat pesanan untuk produk atau perkhidmatan, penting untuk mengukur Nilai Pesanan Purata (AOV). Metrik penilaian e-dagang ini sama dengan jumlah pendapatan dibahagikan dengan jumlah pesanan berbayar (biasa untuk mengecualikan produk / perkhidmatan percuma daripada jumlah pesanan)

Sebagai contoh, laman web mempunyai pendapatan $ 10 juta dan 50,000 pesanan pada tahun 2017. Nilai pesanan purata sama dengan $ 200.

Dalam kursus penilaian e-dagang kami, kami menguraikan AOV dengan lebih terperinci dalam model Excel.

# 5 Pengguna Aktif Bulanan (MAU)

Formula: Jumlah semua pengguna yang melayari laman web dalam sebulan

Pengguna Aktif Bulanan (MAU) adalah metrik yang mengukur jumlah pengguna yang aktif di laman web atau perisian dalam sebulan. Menjadi aktif bermaksud mereka masuk ke akaun mereka atau terlibat dengan laman web / perisian dengan beberapa cara. Metrik ini adalah ukuran penglibatan dan syarikat dengan sebilangan besar pengguna yang tidak pernah log masuk ke akaun mereka akan mempunyai jumlah MAU yang rendah. Metrik ini penting dalam pelbagai perniagaan internet, SaaS, dan laman web.

# 6 Pendapatan Purata Setiap Pengguna (ARPU)

Formula: Pendapatan / Bilangan pengguna aktif dalam satu tempoh

Dengan Pendapatan Purata Per Pengguna (ARPU) pelanggan yang tidak membayar diambil kira. Untuk mengira ARPU, jumlah pendapatan dalam bulan dan dibahagi dengan jumlah Pengguna Aktif Bulanan (MAU).

Pendapatan Purata Setiap Pengguna sangat sesuai untuk syarikat SaaS atau perniagaan internet.

# Pendapatan Berulang Bulanan (MRR) # 7

Formula: Jumlah semua pendapatan yang diperbaharui secara automatik setiap bulan

Pendapatan Berulang Bulanan (MRR) sama dengan nilai pendapatan bulanan yang berulang, yang bermaksud pengguna menggunakan langganan atau rancangan sehingga pendapatan mereka akan berterusan sehingga mereka membatalkan keahlian mereka. Ini adalah metrik biasa yang digunakan dalam penilaian e-dagang untuk perniagaan langganan seperti Netflix, misalnya.

# 8 Kadar Larian Pendapatan

Formula: Pendapatan bulanan x 12

Ini penting untuk penilaian permulaan yang berkembang pesat. Untuk perniagaan permulaan, kadar jalan masuk adalah sama dengan pendapatan bulan terakhir dikalikan dengan 12. Bagi syarikat yang berkembang pesat, mungkin lebih bermakna untuk membicarakan kadar jangka pendapatan, dengan hanya menambah pendapatan sejarah 12 bulan terakhir akan menghasilkan angka yang jauh lebih rendah daripada bulan terakhir dikalikan dengan 12.

# 9 Margin Sumbangan bagi setiap Pesanan / Pelanggan

Formula: (Hasil - Kos berubah langsung) / Jumlah pesanan

Contribution Margin Contribution Margin Sumbangan adalah hasil penjualan perniagaan ditolak kos berubah. Margin sumbangan yang dihasilkan dapat digunakan untuk menampung kos tetapnya (seperti sewa), dan setelah dilindungi, setiap kelebihan dianggap sebagai pendapatan. (CM) adalah bahagian ekonomi unit yang sangat penting dalam perniagaan e-dagang. Metrik ini dikira dengan mengambil pendapatan setiap pesanan dan mengurangkan sebarang kos berubah bagi setiap pesanan.

Sebagai contoh, syarikat mempunyai pendapatan $ 25 juta, kos barang yang dijual Perakaunan Panduan dan sumber perakaunan kami adalah panduan belajar sendiri untuk belajar perakaunan dan kewangan mengikut kadar anda sendiri. Lihat beratus-ratus panduan dan sumber. $ 12 juta, dan perbelanjaan penghantaran / pemenuhan $ 8 juta. Dalam jangka masa tersebut, syarikat tersebut menerima 1 juta pesanan.

Margin sumbangan Margin sumbangan Margin sumbangan adalah hasil penjualan perniagaan ditolak kos berubah. Margin sumbangan yang dihasilkan dapat digunakan untuk menampung kos tetapnya (seperti sewa), dan setelah dilindungi, setiap kelebihan dianggap sebagai pendapatan. setiap pesanan sama dengan ($ 25 juta - $ 12 juta - $ 8 juta / 1 juta pesanan

CM = $ 5 setiap pesanan

Kursus penilaian dan pemodelan e-commerce kami akan memandu anda melalui langkah demi langkah ini.

metrik penilaian e-dagang

# 10 Kos Pemerolehan Pelanggan (CAC)

Formula: Perbelanjaan pemasaran / Jumlah pelanggan baru

Kos Perolehan Pelanggan (CAC) Kos Pemerolehan Pelanggan (CAC) Kos pemerolehan pelanggan (CAC) adalah kos yang berkaitan dengan memperoleh pelanggan baru. Dengan kata lain, CAC merujuk kepada sumber dan kos yang dikeluarkan untuk memperoleh pelanggan tambahan. Kos pemerolehan pelanggan adalah metrik perniagaan utama yang biasanya digunakan bersamaan dengan metrik nilai seumur hidup pelanggan (LTV) adalah salah satu metrik e-dagang yang paling penting. Untuk menghitungnya, kita perlu mengetahui jenis program pemasaran yang digunakan syarikat untuk memperoleh pelanggan.

Terdapat tiga jenis perbelanjaan pemasaran utama:

  • CPM - Kos per 1,000 tera (M dalam CPM bermaksud simbol Latin "m" yang bermaksud ribuan)
  • CPC - Kos setiap Klik
  • CPA - Kos per Pemerolehan

Contoh ringkas CAC adalah seperti berikut. Sebuah syarikat membelanjakan $ 10 juta untuk pemasaran dan memperoleh 1 juta pelanggan baru. Oleh itu, CAC adalah $ 10.

Namun, keadaan menjadi lebih rumit kerana sebahagian pemasaran ini ditujukan kepada pelanggan sedia ada yang hanya kembali ke laman web ini. Penting untuk membuang bahagian perbelanjaan pemasaran, jika boleh.

# 11 Margin Sumbangan Selepas Pemasaran (CMAM)

Formula: Pendapatan - Kos berubah langsung - Belanja pemasaran) / Jumlah pesanan

Contribution Margin After Marketing (CMAM) adalah serupa dengan metrik CM sederhana di atas, namun, ia menetapkan bahawa pemasaran termasuk dalam kos berubah. Sekiranya seseorang merujuk kepada "margin sumbangan" mereka mungkin harus menjelaskan apakah itu termasuk perbelanjaan pemasaran atau tidak. Dengan CMAM, jelas bahawa perbelanjaan pemasaran dipertanggungjawabkan.

# 12 Kadar Perubahan

Formula: Jumlah pelanggan yang hilang / Jumlah pelanggan

Churn Rate adalah peratusan pelanggan yang “keluar” dari perniagaan (bukan lagi pelanggan) dalam jangka waktu tertentu (biasanya tahunan). Sebagai contoh, sebuah syarikat mempunyai 20,000 pelanggan tahun lalu, menambah 2,000 pelanggan baru pada tahun ini, dan pada akhir tahun ini mempunyai 17,000 pelanggan.

Kadar Churn adalah sama dengan (20,000 - 17,000 + 2,000) / 20,000

Kadar perubahan = 25%

Ini adalah salah satu perkara utama yang diliputi dalam kursus penilaian e-dagang kami.

# 13 Kadar Pembakaran (dan Landasan)

Formula: Purata jumlah wang tunai yang hilang setiap bulan

Kadar Pembakaran Wang Tunai Kadar Pembakaran merujuk kepada kadar di mana syarikat menghabiskan kumpulan wang tunai dalam senario kerugian. Syarikat yang mana kadar pembakarannya adalah metrik biasa adalah nilai wang tunai yang dimulakan oleh syarikat permulaan setiap bulan. Kadar pembakaran tunai boleh digunakan untuk menentukan landasan syarikat, yang merupakan jumlah baki tunai dibahagikan dengan kadar pembakaran tunai bulanan. Angka ini memberitahu para pelabur dan pengurusan berapa bulan lagi syarikat itu dapat terus bertahan dengan kadar pembakaran semasa.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai metrik penilaian permulaan, lihat kursus pemodelan kewangan permulaan kami.

metrik penilaian permulaan - kadar pembakaran

# 14 Nilai Seumur Hidup (LTV)

Formula: kadar CMAM / Churn

Nilai Seumur Hidup (LTV) pelanggan adalah nilai total, rata-rata, yang diharapkan dapat diperoleh oleh perniagaan. Ini adalah salah satu metrik e-dagang yang paling subjektif, kerana terdapat banyak cara yang berbeza untuk memikirkan "nilai". Ini adalah metrik penilaian e-dagang yang penting.

Salah satu cara yang paling tepat untuk memikirkan nilai adalah Contribution Margin After Marketing (CMAM) bagi setiap pelanggan, setiap tahun. Berhati-hati dengan pengiraan LTV yang menggunakan pendapatan sebagai ukuran nilai (tidak ada kos berubah dalam perniagaan ini?).

Setelah menentukan nilai, kita perlu mengetahui berapa lama pelanggan ini akan tetap aktif, sebelum mereka melakukan Churned. Untuk memperhitungkannya, kami mengambil Kadar Perubahan yang dapat diperhatikan dari masa ke masa untuk perniagaan.

Formula LTV terperinci adalah:

LTV = CMAM (tahunan) / kadar pertukaran

Sebagai contoh, syarikat mempunyai CMAM purata $ 30 dan kadar pertukaran 25%.

LTV = $ 30 / 0.25

LTV = $ 120

Kami membedah LTV dengan lebih terperinci dalam kursus pemodelan kewangan permulaan kami.

Nisbah # 15 LTV / CAC

Formula: (CMAM / Kadar pertukaran) / (Perbelanjaan pemasaran / Jumlah pelanggan baru)

Setelah kami mengetahui LTV dan CAC (lihat contoh kedua di atas), adalah berguna untuk melihat nisbah LTV / CAC Nisbah CAC LTV Nisbah LTV / CAC membandingkan kos purata memperoleh pelanggan dengan nilai rata-rata seumur hidup pelanggan. Nisbah digunakan dalam eCommerce dan SaaS antara keduanya sehingga perbandingan dapat dibuat antara syarikat yang berbeza, dan trend dapat dianalisis dari masa ke masa.

Sebagai contoh, syarikat mempunyai kos pemerolehan pelanggan sebanyak $ 10 dan nilai seumur hidup setiap pelanggan baru adalah $ 40, maka nisbah LTV / CACnya adalah 4x.

Semakin tinggi nisbah semakin baik (semua yang lain sama)

metrik penilaian internet LTV

Untuk mengetahui lebih lanjut, lihat kursus kami mengenai metrik penilaian e-dagang.

# 16 Bayaran Balik (# pesanan, atau masa)

Formula: CAC / CMAM

Bagi banyak perniagaan e-dagang, pesanan pertama yang dibuat oleh pelanggan tidak menguntungkan syarikat, dan mungkin memerlukan beberapa pesanan untuk membayar balik kos memperolehnya. Sebagai contoh, syarikat mempunyai margin sumbangan sebelum memasarkan $ 10 setiap pesanan dan berharga $ 20 untuk memperoleh pelanggan baru. Dalam hal ini, diperlukan 2 pesanan untuk "membayar balik" biaya perolehan pelanggan.

Harus diingat bahawa anggapan utama adalah bahawa tidak ada uang yang dibelanjakan untuk mendapatkan pelanggan yang sama di masa depan. Ini boleh menjadi anggapan yang mencabar, kerana pelanggan berulang dapat mengklik iklan berbayar ketika mereka kembali untuk membuat pesanan di masa depan.

Kami merangkumi nuansa Period Payback Payback Period payback menunjukkan berapa lama masa yang diperlukan untuk perniagaan mendapatkan kembali pelaburan. dengan lebih terperinci dalam metrik penilaian permulaan dan kursus pemodelan kewangan kami.

# 17 Pekali Viral

Formula: Bilangan pelanggan yang ada x Jumlah jemputan yang dihantar setiap pengguna x kadar penukaran / Bilangan pelanggan yang ada

Pekali viral menunjukkan tahap pertumbuhan eksponensial yang dialami syarikat dengan melihat jumlah jemputan atau rujukan yang dihantar setiap pengguna, kadar penukaran jemputan tersebut, dan jumlah pengguna semasa.

Sebagai contoh, syarikat menentukan bahawa secara purata setiap pengguna menghantar 7 jemputan untuk pengguna baru untuk bergabung, rata-rata kadar penukaran jemputan tersebut adalah 20% dan ada 1.000 pelanggan semasa. Pekali virus ialah 1000 x 7 x 0.2 / 1000 = 1.4.

Semakin tinggi bilangannya semakin baik, semuanya sama.

Lebih banyak Metrik dan Sumber Internet

Kami harap ini menjadi panduan berguna untuk metrik penilaian e-dagang dan internet. Untuk terus mengembangkan penilaian permulaan pengetahuan anda, kami sangat mengesyorkan sumber percuma berikut:

  • Analisis Penyata Kewangan Analisis Penyata Kewangan Cara melakukan Analisis Penyata Kewangan. Panduan ini akan mengajar anda untuk melakukan analisis penyata kewangan penyata pendapatan, kunci kira-kira, dan penyata aliran tunai termasuk margin, nisbah, pertumbuhan, kecairan, leverage, kadar pulangan dan keuntungan.
  • Cara membuat Templat Pitch Deck Pelaburan PitchBook Templat dek percuma ini berdasarkan beratus-ratus persembahan pelabur yang pernah saya lihat. Muat turun templat percuma untuk membina dek pelabur anda. Templat PPT ini boleh digunakan untuk membuat nada anda sendiri untuk mengumpulkan modal atau hadiah kepada pelabur untuk menceritakan kisah anda.
  • Panduan Pemodelan Kewangan Panduan Pemodelan Kewangan Percuma Panduan pemodelan kewangan ini merangkumi petua dan amalan terbaik Excel mengenai andaian, pemacu, ramalan, menghubungkan tiga penyataan, analisis DCF, banyak lagi
  • Perpustakaan Templat Kewangan Kewangan

Disyorkan

Adakah Crackstreams telah ditutup?
2022
Adakah pusat arahan MC selamat?
2022
Adakah Taliesin meninggalkan peranan kritikal?
2022